EnnEffKå Kost och Hälsa

Diplomerad kostrådgivare; kost, motion, stresshantering och mental träning.

Om dig.....

Tankar du rätt?.....

 

...ingen skulle väl få för sig att tanka fel bränsle på sin bil...eller hälla på fel sorts oljor. Bilen är dessutom beroende av att röra sig för att den ska må bra, annars kärvar snart saker och ting fast...

Vi är tillräckligt rädda om våra bilar för att lägga tid och pengar på dem.

Är du lika rädd om dig själv?

...och dina familjemedlemmar?

 

Om man tankar rätt bränsle i kroppen...

 

...genom att äta rätt sorts mat, får kroppen tillgång till bra näring och gott om mineraler och vitaminer. Då får den bättre förutsättningar för att kunna hålla sig frisk och bli full av energi. Det är inget hokus pokus, bara sådant som kroppen är skapt för att äta från begynnelsens tid.

 

 Många sjukdomar kan förebyggas...

 

...med rätt kost och motion. Om du inte tar dig tid att motionera idag, får du istället lägga tid längre fram för sjukdomar. Är du gravid är det också viktigt att du äter rätt och motionerar lagom för att du och ditt barn ska må bra.

Med ett individuellt kost- och livsstilsprogram får du hjälp att hitta vägen till rätt mat och en träning som passar just dig. Motion behöver inte vara mycket mer än att du tar en promenad eller cykeltur på någon av dina favoritplatser eller fram och tillbaka till jobbet - så lite som en halvtimme om dagen gör stor skillnad för din hälsa.

Kanske har du svårt att komma igång och hitta motivationen, jag hjälper dig komma igång på ett lugnt sätt och du får "verktyg" så att du kan hålla motivationen uppe och jobba för att nå de mål du har bestämt.

 

Det är både gott och roligt att äta bra mat...

...både för vuxna och barn. Snart märks det också att kroppen mår bättre. Barn gillar att delta i saker, ta med dem i köket och låt dem få vara delaktiga i matlagningen. De kommer också snart att lära sig vad som är bra bränsle för kroppen.

Prova några enkla recept, använd gärna ekologiska livsmedel.

 

Fruktjuice "svensk sommar": (c:a 5 dl), 1 apelsin, 250g jordgubbar, 5 morötter. Skala apelsinen och kör allt i en juicecentrifug (receptet kommer från Ica).

Grön smoothie "citron smoothie": (3 port.), 300 g blandade gröna blad, 7 urkärnade dadlar, 1 skiva färsk ananas utan skal, 2 äpplen, 2 citroner utan skal, 2 dl vatten. Använd en stor mixer eller mixa i omgångar och lägg i en bunke och rör om. Tillsätt mer vatten om du vill ha smoothien mer lättflytande (receptet kommer från www.perfecthealth101).

Glass: (2 port.), 2 skalade bananer fryses i 3-5 timmar. Lägg i en matberedare med kniv och häll på en näve physalisbär. Kör mixern tills allt är mixat och fått glasskonsistens. Lägg i dessertskålar och toppa med urkärnade, delade körsbär.

Glass på pinne: "hallonnytta" (c:a 6 dl), 250 g tinade hallon, 5 morötter, 3 äpplen. Kör allt genom juicecentrifug. Häll juicen i en glassform och frys in (receptet kommer från Ica). Du kan även lägga på bitar av bär/frukt innan du fryser in.

Rostad kärn- och fröblandning med räkor, musslor, kräftstjärtar: (1 port), färska eller frysta skaldjur, 2 msk pumpakärnor, 2 msk solroskärnor, 1 msk sesamfrö, 2-3 champinjoner, 3 soltorkade tomater, 1 tsk färsk hackad chili, 2 aprikoser delade i små bitar, 1-2 förkokta brysselkålshuvuden, 1 ägg. Lägg på stekjärnet och bryn alltsammans. Börja med det som tar längst tid att få varmt: brysselkål, ägg mm, lägg på de mindre livsmedlen sist som bara behöver tillagas ett par minuter: kärnor, fröer, chili. Krydda med havssalt och chilikrydda, skaldjuren kan med fördel kryddas med stött rosmarin.

Smaklig måltid!

 

Boka en tid...och börja leva idag

 

EnnEffKå Kost o Hälsa